Een auto importeren, kan in sommige gevallen best wel gunstig zijn. Het kan natuurlijk stukken voordeliger zijn, omdat bepaalde nieuwe, en tweedehands auto’s in het buitenland goedkoper zijn.
Dat kan enerzijds liggen aan het ontbreken van de BPM, als je in het buitenland een voertuig gaat kopen, let wel, als je een dergelijk voertuig in Nederland gaat importeren, moet je alsnog de BPM betalen, en anderzijds is het aanbod van bepaalde merken en types tweedehands auto’s veel groter dan in Nederland.
Auto importeren
Neem nu bijvoorbeeld Duitsland. Daar rijden van bepaalde merken en types, veelal Duitse merken, veel meer auto’s dan in Nederland.
Wil je dus een bepaald merk of type kopen als tweedehands auto, dan is de prijs veelal afhankelijk van de vraag en het aanbod.
Omdat het aanbod van bepaalde merken in Duitsland, en veel andere landen, veel groter is, liggen de prijzen op een compleet ander niveau, en zijn veelal stukken lager dan in Nederland.
Let wel, en we kunnen dat niet vaak genoeg benadrukken, bij invoer van een dergelijke auto, moet je nog steeds de BPM betalen. Dat moet je dus wel meerekenen.
Bovendien, ga je een auto importeren, dan moet het voertuig nog wel op Nederlands kenteken gezet worden, en veelal ook gekeurd worden, want dat is immers verplicht in Nederland.
Je moet dus naar de RDW, die bekijkt of de betreffende auto wel voldoet aan de Nederlandse eisen. Dit kan overigens bij een RDW erkend keuringsstation. Je moet natuurlijk ook, als het nieuwe kentekenbewijs is afgegeven, een kentekenplaat laten maken en monteren. En, je moet natuurlijk ook niet vergeten om de motorrijtuigenbelasting te betalen, en minimaal een verzekering voor de wettelijke aansprakelijkheid af te sluiten.
Toch kan een auto importeren, een stuk voordeliger zijn, dan in Nederland naar een tweedehands voertuig te kijken.
Omdat het toch wel veel rompslomp is, zijn er ook gespecialiseerde bedrijven, die je helpen bij het importeren van een auto.
Je betaald daar natuurlijk wel voor, maar het scheelt een hoop werk.