De brandstofprijzen dalen en dalen, waar jij als automobilist, of berijder van een ander voertuig, natuurlijk net zo blij mee bent.
Na jaren van erg hoge brandstofprijzen, zijn nu gelukkig weer goedkopere tijden aangebroken, hoewel het natuurlijk wel afwachten is, wanneer de brandstofprijzen weer omhoog zullenschieten.
Dat de prijzen voor brandstof op dit moment zo laag zijn, heeft natuurlijk grotendeels met de economische crisis te maken.
De crisis drukt de brandstofprijzen
Want, doordat er vooral bij grote bedrijven, minder vraag is naar olie, gas en dergelijke brandstoffen, omdat de productie veelal lager is, dan voor de crisis, en omdat de productie van olie niet omlaag gaat, is er als het ware een overschot aan olie op de wereldmarkt.
Er is dus meer olie beschikbaar, dan dat er verkocht wordt, en dus zakt de prijs voor ruwe olie.
De brandstofprijzen zijn direct verbonden met de prijs voor een vat ruwe olie, en die zakken natuurlijk lekker mee.
Maar, experts verwijten de producenten van benzine en diesel, dat de daling op de brandstofprijzen veel te gering is, omdat in feite de prijs voor een vat ruwe olie harder gedaald is, dan voor benzine en diesel. De brandstofprijzen zijn dus als het ware nog veel te hoog. Daarbij komt nog, dat er in Nederland toch wel een behoorlijk percentage aan accijnsen wordt geheven op iedere liter benzine en diesel. Ook daardoor zijn de brandstofprijzen nog veel te hoog. Vergelijk dat maar eens met de prijzen aan de pomp in bijvoorbeeld Duitsland en België. Dat kan soms wel enkele centen, tot meer dan tien cent per liter verschil in zitten.
Bovendien, de olieprijs is erg gevoelig voor invloeden van buitenaf. Als er weer ergens oorlog dreigt, of een andere crisis, zullen de brandstofprijzen waarschijnlijk wel weer behoorlijk omhoog gaan.
Maar tot die tijd, kan je enorm prifiteren van de huidige lagere brandstofprijzen.
Je zou bijna gaan bunkeren.