Als je een auto koopt, zeker als het een nieuwe is, dan betaal je de prijs, en je kunt de auto meenemen. Wat velen niet weten is, dat een gedeelte van de oospronkelijke verkoopprijs, rechtstreeks naar de belastingdienst gaat, en eigenlijk niets met de aanschaprijs te maken heeft. Anders dan in de meeste andere landen, wordt namelijk in Nederland de BPM geheven op de meeste nieuwe en ingevoerde voertuigen. Deze BPM, belasting op personenauto’s en motorrijwielen, moet betaald worden door iedereen die voor de allereerste keer een bestelauto, personenauto of motor, in Nederland registreerd. Populair gezegd, als je dus een dergelijk voertuig op kenteken laat zetten in Nederland, mag je zomaar een percentage van de oorspronkelijke catalogusprijs betalen. Simpel, omdat de Nederlandse staat het erg kan waarderen dat je een nieuw auto koopt, of een auto laat invoeren.
De BPM Berekenen
Als je dus een nieuwe wagen koopt, zit deze belasting al in de catalogusprijs, en ook dat is uniek in Nederland, want in het buitenland hoef je soms zelfs 25% minder te betalen. Laat je een auto invoeren, en dit is ook de reden dat voertuigen in het algemeen in het buitenland stukken goedkoper zijn, mag je alsnog BPM bijbetalen. De BPM berekenen kan dus zeker zinvol zijn, want als je de BPM berekenen laat, of zelf doet, kan dat behoorlijk in de kosten schelen.
Overigens was de BPM vroeger een percentage van de cataloguswaarde, tegenwoordig wordt de BPM berekend op basis van de CO2 uitstootwaarden. Zo betaal je voor een voertuig die veel uitstoot veroorzaakt, zogenoemde smerige auto’s, een stuk meer dan bij schone voertuigen. Bijvoorbeeld voor een voertuig die 182 gram per kilometer uitstoot, betaal je al minstens 11.088,00 Euro BPM. Dat zijn dus behoorlijke bedragen.
Veel mensen willen dan ook graag een voertuig uit het buitenland importeren, omdat daar geen BPM wordt geheven. Maar, dat gaat tegenwoordig ook al niet meer op, omdat er een naheffing wordt geheven door de belastingdienst, bij het invoeren van een auto, bestelauto en motor. BPM berekenen, voordat je een auto koopt, of laat invoeren, is dus zeker geen overbodige luxe. Daarnaast is het zinvol om te bekijken of je wel een benzineslurper moet hebben, of dat een schone en zuinige kleine auto ook kan volstaan. Voor voertuigen die minder dan 88 gram CO2 uitstoot heeft per kilometer, betaal je namelijk helemaal geen BPM. De BPM berekenen, kan je overigens onder andere bij de belastingdienst, terwijl de dealer of importeur, je natuurlijk ook graag helpt.